MENT for verden

Ment_09-1600x960.jpg

Skåppå i en skifabrikk ved Lågen.

En dyktig svindler kan muligens selge sand i Sahara. Skal du selge keramikk til Kina må du være en enda dyktigere håndverker. Samt designer, markedsfører, selger, logistiker og alt-mulig-kvinne. Søstrene Sidsel og Ingvild Hemma selger keramikk til Kina. Med stor suksess.

TRESKI OG ZEN.

– Vi er fryktelig glade i å gjøre ting vanskelig for oss selv, smiler Ingvild Hemma.

Om det er den mektige floden som sakte siger forbi utenfor vinduene, de organiske fargene og formene som preger alle Ment-produkter utstilt i de kombinerte butikk- og produksjonslokalene, eller rett og slett det faktum at søstrene Hemma står hundre prosent inne for alle aspekter av livsverket, vites ikke. En zen-aktig stemning hviler uansett over Ment sine lokaler ved Lågens bredder. En tidligere skifabrikk som nå tjener som porselensstøperi, showroom og interiørbutikk. Et mekka for høye mål, meningsfullt arbeid og lun historiefortelling.

– Verdens eldste treskifabrikk… bare tenk all den historien som sitter i veggene her da, ivrer Ingvild, og holder opp en neve høvelspon:

– Skiene ble pakket inn i trespon fra produksjonen før de ble sendt ut i verden, i dag gjør vi det samme med porselenet vårt.

Ment_10.jpg

VANNFARGER

Det mest påfallende med Ment sin interiørkatalog er de organiske, usymmetriske formene på alle produkter. Og så fargene, da. Like ubestemmelige og umiskjennelige som, vel, elvevannet utenfor vinduet. Og ganske riktig:

– Svært mye av produktutviklingen vår skjer ved dette vinduet, sier Sidsel og kikker over arbeidsbenken og rett ut i gründerlivets elv:

– I Lågen ligger hele fargekartet vårt. Formgivinga sitter i ryggmargen.

Kontrasten kunne knapt vært større til bransjen som seks år etter oppstarten har gjort dem store.

MÅL OG MENING.

– Vi hadde begge jobbet mange år i interiørbransjen, og var så dritt lei av at alt skulle være svart, hvitt og nyanser av grått og selges i volum. Vi ville lage interiør som folk kan spare på istedenfor å skifte ut neste sesong, sier Ingvild:

Søstrene spurte seg mange ganger hvordan de kunne forsvare å lage nye produkter i en tid med “overforbruk av en annen verden”:

– Svaret vårt er å lage ting med så høy kvalitet som overhodet mulig. Når vi kan leve godt av å lage gjennomfarget porselen her på Fåberg, så er det fordi vi ikke har klart å få noen andre europeiske produsenter til å gjøre det.

– Og nå selger dere faktisk keramikk til Kina?

– Stemmer, og vi har stadig pop up-butikker i europeiske byer. Hvor kult er ikke det!

Ment_14.jpg

MENT FOR VERDEN.

Merkevarenavnet Ment er selvfølgelig like mettet med mening som alle andre aspekter av suksessbedriften som hvert år kåres til gaselle av avisa Dagens Næringsliv for sin eksepsjonelle vekst.

– Ordet Ment spiller på at det skal være en mening bak alt vi gjør, og at produktene våre skal være ment for mer enn ett formål, sier Sidsel:

– I tillegg opplever vi det å skape noe nytt, og samtidig utvikle nye arbeidsplasser som veldig meningsfylt.

– Veksten har vært rask og bratt, ligger dere ofte i fosterstilling og kjemper med angsten?

– Hehe, nei. Men i forhold til arbeidsmengde så har vi vel tenkt at å bygge opp Ment både er arbeid, fritid og lidenskap.

Ment_11.jpg

DRIFTIG DAL

I likhet med Skåppå – som har bistått Ment siden oppstarten med navigering i virkemiddelapparatet, finansiering, nettverksbygging og utvikling av eksportsatsingen – opplever gründersøstrene Hemma at Gudbrandsdalen er et dalføre fullt av kompetanse. Og uforløst potensial:

– Veldig mange gudbrandsdøler kan noe, men veldig få bruker dette til å bygge opp større bedrifter. De fleste slår seg til ro med å livnære seg greit sjøl, sier Ingvild.

Forhåpentligvis inspirerende da, å vite at slående vakkert håndverk som finner sin form, farge og mening ved en elvebredd på Fåberg ikke står tilbake for noen.

Det er faktisk Ment for verden.

Skåppå kunnskapspark