Rekreasjon som utviklingskraft i Gudbrandsdalen
2025 har så langt vært et innholdsrikt år for Rekreasjonsklynga, der vi har fortsatt arbeidet med å bygge broer mellom aktører som både utfyller og utfordrer hverandre.
Vi har bidratt med givende møteplasser og faglige samlinger som har tilrettelagt for kompetanseheving, refleksjon og sparring. Samtidig har vi styrket oss som lag på tvers av næring, akademia og forvaltning.
“Bedre relasjon til andre selskap og bedre forståelse for de ulike deltakernes utfordringer og forventet utvikling i regionen. Det er viktig for vår planlegging og strategi videre
”
Fra idé til handling
Resultatet av fellesskapet begynner å ta form. I løpet av året har mange gode idéer blitt født i klynga, og nå har vi igangsatt hele 15 prosjekter som vi gleder oss til å jobbe videre med utover høsten.
I vår region er rekreasjonsnæringa størst, den omfavner både reiselivet og fritidsboligene. Nå fortsetter vi å jobbe målrett for å skape helhetlige og attraktive steder, både for de som bor her fast og for de som besøker oss.
Gjennom høsten tok vi tak. Først satte vi oss inn i hvordan DOGA jobber med lokalsamfunnsutvikling gjennom Gnist-programmet. To av kommunene i klynga leverte søknad om opptak, det gir oss et veldig godt utgangspunkt for videre utvikling.
Mot slutten av året dreide vi blikket mot det internasjonale markedet. Hva er det som gjør Gudbrandsdalen attraktiv for utenlandske gjester? Vi inviterte blant annet opplevelsesekspert Erik Nissen Johansen fra Stylt Trampoli, som løfta fram unike kvaliteter og konkrete muligheter vi kan bygge videre på. Vi sitter jo på gull, nå må vi foredle det.
Hva er Rekreasjonsklynga?
Rekreasjon og utvikling
Vi er enige om at rekreasjon ikke bare handler om aktiviteter og opplevelser. Det er også rekrutteringskraft, bolyst og folkehelsetiltak i tillegg til at det er en næring i vekst. Felles for oss er troen på at Gudbrandsdalen har alle forutsetninger for å lykkes med målene vi setter, så lenge vi tar på oss de langsiktige brillene og utvikler oss i fellesskap.
Vi har lært av sterke aktører som raust har delt erfaringer med oss, blant annet Norwegian Travel, Fjord Tours og DSD Explore som har utfordret oss på distribusjon, digital tilstedeværelse og sømløse opplevelser.
I tillegg har vi fått viktige perspektiver fra akademia og offentlig sektor: Forskere, fylkeskommunen og universitetet har vært aktive samtalepartnere i hvordan rekreasjon kan spille en rolle i rekruttering og samfunnsutvikling.
En vellykket studietur
Studieturen til Dalarna ga oss verdifull innsikt og konkrete eksempler på hva som skjer når offentlig og privat sektor drar i samme retning over tid. Vi fikk se hvordan man felles bygger både merkevare og infrastruktur, og hvordan det skaper vekst og attraktivitet i praksis. Her hentet vi mye inspirasjon til hva vi kan jobbe videre med hjemme i Gudbrandsdalen.
“Turen til Dalarna var effektiv og lærerik. Totalt sett var innholdet variert, komprimert og passe tid til sosial sammenkomst. Jeg har pt. ikke noen innspill på forbedring”
Fra studietur til Dalarne
Samhold og felles retning
Vi avsluttet denne fasen på Pellestova i forrige uke, og det var tydelig at relasjonene som er skapt gir resultater i form av nye samarbeid, konkrete utviklingstiltak og et stadig sterkere fellesskap. Vi lærte mer om hvordan miljøpsykologisk forskning kan brukes for å skape en attraktiv destinasjon som vi trives i, og dermed oppleve høyere betalingsvilje. Vi fikk innsikt i hvordan kunstig intelligens kan bidra til smartere og rimeligere synlighet i klyngas markeder og vi fikk høre om vegen videre fra blant annet Gålå til satsning i Øyer Sentrum.
“Fortsatt relevant kunnskap som påfyll til deltakerne, bygge opp under dette som en arena for samarbeid og relasjoner, bygge felles målbilde som mange kan enes om, gjerne etter tanken om “smarte grønne dalen” men med rekreasjonsbriller”
Vi tar med oss både erfaringene og engasjementet fra året som har vært, og retter blikket mot det som skal bygges videre. Vi skal fortsette å lage møteplasser som gir mening, og utforske temaer som gjør en forskjell for både næringa og lokalsamfunnene våre.
Fra eiermøte - Pellestova
Teknologi og digitale verktøy er et av flere satsingsområder fra høsten av, særlig hvordan vi kan ta i bruk kunstig intelligens i markedsføring og utvikling. Vi skal og jobbe med hvordan vi kan gjøre klimaregnskap mer håndgripelig, med metoder, tips og eksempler som funker i praksis. Markedsføring og posisjonering blir relevant for hvordan vi kan styrke oss i lavsesong, og blant annet hvordan vi kan lykkes i å skape flere helårsarbeidsplasser. Vi fokuserer også på hvordan vi kan vokse bærekraftig, og hvordan vi kan håndtere klimautfordringene vi møter, spesielt i sårbare områder.
Rekreasjonsklynga er sterk på grunn av alle som deltar og engasjerer seg. Tusen takk for innsatsen så langt, vi gleder oss til fortsettelsen!