En konferanse sitt klimaregnskap

 

Fotavtrykket er klart. Konferansen Den smarte, grønne dalen 2022 hadde et utslipp på tilnærmet 4 tonn CO₂. Det tilsvarer et gjennomsnittlig utslipp på ca. 50 kg CO₂ per betalende deltaker.

Slik var fordelingen:

  • 91% transport

  • 9% overnatting, mat, areal, diverse

Status quo

Målet er å synliggjøre et normalt utslippsnivå for en konferanse arrangert midt i Gudbrandsdalen, en vår i 2022. På den måten kan vi lære hvor vi og du kan kutte utslippene i framtidige arrangement. Klimaregnskapet er ikke ment som en hvilepute, men tvert imot som kunnskap og en vekker om utslippet vi bidrar med, for å kunne ta nettopp dette utslippet ned.

For å avdekke reelle tall, var strategien å ikke sette inn store, inngripende tiltak i forkant av årets konferanse. Det ville gitt oss feilaktige måltall å jobbe utifra. Likevel ligger det i vår og konferansens natur og kultur å planlegge arrangementet så bærekraftig som mulig – en konferanse som søker en nøktern stil uten å gå på bekostning av kvalitet:

  • Bevisste på innkjøp og forbruk

  • Redusere avfall og gjenbruke det vi kan

  • Bærekraftige valg for materialer, lokasjon, interiør og kost/losji m.m

  • Investere i en høykvalitets teknisk produksjon i form av en hybrid konferanse, rigget for at deltakere fra hele verden kan delta uten å måtte reise til Gudbrandsdalen

  • Oppfordring og tilgjengeliggjøring av samkjøring til konferansen for publikum. Dette resulterte i at 23% av publikum valgte å samkjøre. Regner vi det om til utslippskutt, gir det oss ca. 650 kg CO₂ mindre i utslipp!

  • Samkjøring internt i Skåppå med el som prioritet


Transport

Bensin- og dieseldrevet bil

Transport står for ca. 91% av utslippet til konferansen, som fant sted på Rudi Gard i Gudbrandsdalen. Bilkjøring med bensin/diesel står for 68.9% av det totale utslippet.

Elbil

Mange kjørte elbil til konferansen. Likevel var det ikke disse som kjørte flest kilometer. Det var det reisende med bensin/diesel som gjorde, og derfor utgjorde bruk av elbil kun 28% av det totale antall kilometer. Utslippssatsen for elbil ( som også tar hensyn til produksjonen av elbiler og batteriene i dem), blir derfor kun 7.7% av det totale utslippet.

Fly

Flytransport utgjorde 13.8% av det totale utslippet, hovedsakelig for arbeidskraft med lang reisevei.

Energiforbruk

Energiforbruk og øvrig utslipp var relativt lavt for en konferanse med kort tidsmessig bruk av areal, ressurser og databruk. Mat utgjorde to tredjedeler av det øvrige utslippet, som er naturlig sett i forhold til det store antallet fysiske deltakere med sine 112 mennesker.

Utslipp per deltaker

Totalt ble utslippet for konferansen beregnet til 3,7 tonn CO₂. Vi beregner i tillegg i underkant 10% feilmarginer på grunn av tidvis usikre momenter – som gir et antatt maksimalt utslipp på 4 tonn CO₂ for konferansen totalt. Det tilsvarer et gjennomsnittlig utslipp på ca. 50 kg CO₂ per betalende deltaker i 2022.

Tiltak for 2023

Med en enkel øvelse av flere mulige, regnet vi på hvor mye utslipp man kan spare ved å for eksempel sette opp to busser som transporterer deltakere og noen av de som jobbet på konferansen. En buss kunne gått fra Vågå og en fra Lillehammer. Det tilsvarer ca. 70 kilometer fra begge sider, eller ca. 280 kilometer totalt tur/retur. Selv om ikke alle ville kunne bruke buss på hele strekningen, så ville det likevel være mulig å plukke med seg mange på veien – og kutte en hel del utslipp:

  • Med dieseldrevne busser ville vi fått et utslippskutt på 25–30%

  • Med elbusser ville vi redusert utslippet med hele 75%

Med flere tiltak og dulting mot klimatiltak, skal det derfor være mulig å få ned det totale utslippet med 50%! Deltakerne sitter også på mange av svarene, slik som denne tilbakemeldingen:

Bra oversikt! Og bra initiativ til samkøyring. Dersom også deltakerlista blir lagt ut for arrangement ein melder seg på, er det også lettare å avtale samkøyring.

 

 

Bakgrunn og analysemetode:

Skåppås prosjektleder for Krafttak for grønn vekst og konferansen Den smarte grønne dalen 2022 ønsket å se på hva slags klimautslipp konferansen har. Prosjektleder Hanne Maren Kristensen forteller:

FN har meldt kode rød for planeten. Det haster med å ta de rette valgene. Vi må bli bevisst vårt fotavtrykk og se hvordan vi kan bidra! Klimaregnskap er en veldig god måte å lære på. Tallene fra konferansen vil vise oss hvor vi må gjøre en ekstra innsats neste gang. Vi er ikke i mål, men vi er på vei! Dette håper vi andre arrangører også er i gang med eller vil gjøre framover – for alle typer arrangement.
— Hanne Maren Kristensen

Skåppå er både Miljøfyrtårn-sertifisert og Klimapartner, som er naturlig for oss å bruke tallmateriale fra, til våre beregninger.

Miljøfyrtårn har også egne kriterier for «Grønne arrangement», men her var det grunnet lite tid og allerede bestemte lokasjoner, vanskelig å registrere konferansen innenfor disse kriteriene – i tillegg var de lite egnet for å vise indirekte klimautslipp, som vi antok det ville være mest av.

For å finne hvilke områder som kom til å bidra til klimautslipp, valgte vi å bruke tallgrunnlag for beregning fra Skåppå sitt eget klimaregnskap hos Klimapartner, levert via «Klimakost-kalkulatoren» til Asplan Viak. Denne tar også hensyn til livsløpsyklus-utslipp.

Transport ble antatt å være den største utslippsposten. Alle ble spurt om transportmetoder og avreisested. Fly, tog, buss og bilbruk tur/retur ble dermed beregnet for alle, også for de som ikke rakk svare direkte på konferansen. Da ble 1881 og Proff brukt for å se hvor man antakeligvis hadde reist fra. Det ble også skilt mellom elbil og bensin/diesel siden disse har ulike satser. Hybrid ble ikke premiert siden det heller ikke gjøres i klimakost-kalkulatoren. Det finnes veldig mange eksempler på at lange avstander og tyngde sannsynligvis gjør at hybrider ikke er så mye bedre enn bensin/diesel i livsløps-sammenheng.

I tillegg ble det beregnet utslipp fra overnatting for de som jobbet med konferansen, middag kvelden før for disse, lunsj til alle på selv dagen, pausemat, energiforbruk i areal brukt fra dagen før og under selve konferansen, samt diverse kontormateriell. Til slutt et antatt energiforbruk for streaming og data for de til stede. Enkelte typer tallfesting av utslipp fantes ikke i kalkulatoren – da ble bransjenorm fra for eksempel overnatting/servering/databruk benyttet.

Skåppå har regnet med både det interne og eksterne utslippet i klimaregnskapet, og ser muligheter for forbedringer i hele verdikjeden.


Har du spørsmål om klimaregnskapet for konferansen, eller din bedrifts klimaregnskap? Ta gjerne kontakt med vår prosjektøkonom Stein Pedersen: stein@skappa.no

 
Hilde Kielland Mølmen