Når akademia, studenter og næringsliv møtes!  

Hvordan definerer vi en kvalitetsopplevelse i Gudbrandsdalen, og hvordan kan vi utvikle flere av dem? Det var utgangspunktet da Rekreasjonsklynga, som administreres av Skåppå, samlet masterstudenter, fakultet og bedrifter til et arbeidsverksted på Mosetertoppen 16. september. 

 
 

En levende læringsarena 

For Universitetet i Innlandet er dette samarbeidet verdifullt på mange plan. Proffesor Monica Adele Breiby som forsker på reiseliv ved Senter for reiselivsforskning, peker på betydningen av å ta studentene ut av klasserommet: 

“Det blir genuint og konkret når studentene møter bedrifter som jobber med disse problemstillingene hver dag. De får testet teori i praksis, og vi som underviser kan ta erfaringene med oss tilbake i undervisningen. Det skaper også et mer samkjørt miljø, vi ser synergiene tydeligere nå,” forteller hun. 

Hun trekker også fram at Rekreasjonsklynga fungerer som en case på tvers av fag, og at samarbeidet bidrar til å tenke nytt om hvordan ulike næringer kan møtes. Hun trekker frem at det er utrolig positivt at Rekreasjonsklynga lykkes i å samle deltakere fra ulike bransjer og offentlig sektor som kan samarbeide og fokusere på felles fremgang som styrker destinasjonen.  
 
“Tidligere kunne vi være mer splittet, nå jobber vi mer samkjørt. Det er ikke lenger bare toppstyrt fra destinasjonsselskapene, engasjementet kommer nedenfra.” avslutter hun.  

 

Studentene som fremtidens ressurser 

For studentene var dagen en unik mulighet til å knytte nettverk, prøve verktøy for samskaping og få et realistisk innblikk i hvordan det er å drive virksomhet. 

– Jeg får et helt annet perspektiv på hva som ligger bak opplevelsestilbudene i regionen. Det hjelper meg å forme masteroppgaven min, og åpner opp for flere karriereveier, sier en av studentene. 

“Man får et godt innblikk i hvordan det faktisk er å drive ulike virksomheter, og får et mer realistisk bilde om hvordan næringslivet fungerer. En dag som dette gir meg også mye å tenke på når det kommer til å forme masteroppgaven min!” sier en annen.  
 
Flere studenter trakk fram at dagen ikke bare var nyttig faglig, men også personlig. De fikk mulighet til å bygge nettverk, stille spørsmål og åpne dører for fremtidige karrierevalg. 

Gjennom intervjuer, kundereiser og gruppearbeid fikk studentene både trene på innovasjonsmetodikk og diskutere konkrete problemstillinger som bedriftene sto midt i. 

 

Friske blikk og nye koblinger 

For bedriftene som deltok fra store aktører som Mosetertoppen og Kvitfjell til små opplevelsesaktører ble dagen en anledning til å dele erfaringer og få nye blikk på egen virksomhet. 
 
“Studentene stiller spørsmål som gjør at vi må tenke gjennom ting på nytt. De ser ofte muligheter vi selv ikke ser fordi vi er for tett på”, sier en av bedriftene.  

Flere pekte også på at dette er en mulighet for rekruttering og samarbeid videre: Kanskje kan en student sin masteroppgave bli løsningen på en utfordring bedriften har? Dagen handlet ikke bare om å bidra, men også om å få innsikt som kan brukes direkte i egen utvikling. 
 
“En dag som arbeidsverkstedet har mye å si for utviklingstanker i egen bedrift. Det å få prate med studentene og folk i samme bransje gir inspirasjon og et innblikk i hva andre gjør, og det setter i gang kreativiteten og gir rom for å lufte tankene.” forteller Per Christian Nilseng fra Pellestova.  

“I tillegg får man bedre tid til å bli kjent med relevante bedrifter å samarbeide med. For eksempel har jeg møtt gjengen hos 50 Degrees North flere ganger som er en aktuell samarbeispartner, og gjennom slike dager får vi mulighet til å bli enda bedre kjent og se på konkrete samarbeid. Samtidig får jeg et større bilde av Gudbrandsdalen og hvordan vi kan spille hverandre gode.” supplerer han.  

 

Skåppå som koblingsboks 

I Skåppå er vi opptatte av å skape slike møteplasser der akademia, næringsliv og studenter kan jobbe sammen om reelle problemstillinger. Som administrator av Rekreasjonsklynga ser vi at dette samarbeidet ikke bare bygger kompetanse, men også styrker nettverk og bidrar til samfunnsutvikling 

Gjennom dagen ble det tydelig at: 

  • Studentene får nyttige rammer og inspirasjon til masteroppgaver. 

  • Bedriftene får tilgang på forskningsbasert kunnskap, nye perspektiver og et styrket nettverk. 

  • Universitetet får arenaer for å teste teori og styrke relevansen i utdanningen. 

Kort sagt: alle lærer av hverandre. 
 
“Det er utrolig gøy å se hvordan slike møteplasser gir resultater med én gang,” smiler Linn Hagberg Volden, prosjektleder for Rekreasjonsklynga. 
 
“Samtalen mellom KvarstadPedersen og Mosetertoppen tok raskt fart. De begynte å utforske et mulig samarbeid om skreddersydd guiding og kurs for gjestene på Mosetertoppen. Her snakker vi om to aktører med samme målgruppe, som kan utfylle hverandre og skape enda bedre opplevelser for sluttbrukeren,” avslutter hun. 


Dagen på Mosetertoppen er nok et bevis på hvor viktig samarbeid er. Gudbrandsdalen har utrolig mye å by på, og sammen kan vi utvikle enda flere kvalitetsopplevelser som gjør regionen vår til en enda mer attraktiv og bærekraftig destinasjon. 

Neste
Neste

Founders and Funders night 2026